niedziela, października 17

Rozdział 2

Pan nie jest bezosobowy

Pan ma sylwetkę i jest ona bardzo piękna


Wszędzie w pismach świętych jest napisane, że Pan ma kształt. Nie jest On ani nirakaar ani nirwiszesza. Ma On kształt i cechy, sawiszesza, bez względu na to czy my to widzimy czy nie. Jeśli by On nie miał kształtu to stworzenie tego materialnego świata nie byłoby możliwe.
Nie jest to trudne do zrozumienia. Jako istota ludzka mam mózg i zdolność myślenia, czucia i pragnienia. Tak więc nie ma możliwości aby Pan, mój Stwórca, nie miał tych cech. Cały wszechświat był stworzony przez siłę świadomą, a ta siła jest siłą obrońcy. Jest ona w pełni świadomą siłą bez względu na to czy widzimy ją czy nie.
Upaniszady mówią:

apaani-paado dżawano grahiitaa
paśjani aczakszuh sa śrinoti akarnah
(Śwetaaśwatara Upaniszad, 3.19)


"Pan jest obecny wszędzie. Jest w najmniejszym atomie - anu aniijan - i w największym wszechświecie - mahato mahiijaan. Może widzieć i słyszeć wszystko doskonale".
Pan ma tożsamość i zewnętrzny kształt, który jest tak jak blask ognia czy słońca. W wersecie 40 w Brahma-samhicie jest powiedziane:

jasja prabhuaa prabhawato dżagad-ananda-koti-kotiszw aśesza-wasudzaati-wibhuuti-bhinnam
tad brahma niszkalam anantam aśesza-bhuutam govindam aadi-puruszam tam aham bhajaami

Zewnętrzny kształt pierwotnej osoby, Gowindy, nazywa się brahma, czy brahmadżjoti, jest jak blask ognia czy promieni emanujących ze słońca. Brahma nie jest kompletnym kształtem Pana. Kiedy widzisz światło brahma, czy blask, z daleka, to widać jakby było to kompletnym kształtem Pana. Ale kiedy wejdziesz w ten balsk, światło, to co zobaczysz? Zobaczysz, dżjotir abhjantare ruupam, atulam śjaamasundaram - widoczny kształt Pana, Śjamasundar, który jest bardzo piękny i który ma czarnawą karnację, podobną chmurze deszczowej.
   Pisma njaja (logoki) podają tego przykłafad: kiedy widzimy las w dali i wlatującego do niego ptaka, to wydaje się, że ptak znika albo ztapia się z lasem.  Ale jak wejdziemy do lasu to zobaczymy, że ma on gniazdo , żonę, potomstwo, i to że się bawi ze swoimi dziećmi. O wewnątrz widizmy wiele rzeczy, ale z zewnątrz widzimy jedynie, zarys lasu.
   Podobnie wygląda to w przypoadku blasku promieniującego z siedziby Krysznaloka.  Nazywa się to parawjoma. Z oddali parawjoma  wygląda niczym brahman. Ale tak jak to jest wyjaśąśnione w powyższej śloce - tad brama niszkalam anantam asziesza-bhuutam.  Węwnątrz tego balsku mieszka Gowinda, i bawi się z z rodziną i przyjaciółmi jak zwykła osoba.    

Dusza wybiera

Kryszna Daas Kawiradż Goswamii powiedział:

krysznera jateka khelaa, sarwottama nara-liila
nara-wapu tahara swaruupa
gopa-weśa, wenu-kara,  nawa-kiśora, nata-wara,
nara-liilaara haja anuruupa

            (Czeitanja -czaritamrita, Madhja 21.101)

"Czasami widziny siebie w bardzo upadłej pozycji, czasami nawet jak zwierzę. Faktycznie możemy się tak poczuć jak zrozumiemy wielkość różnicy pomiędzy naszym materialnym i duchowym ciałem. W świecie duchowym jak i w świecie materialnym są kształty, ale różnica pomiędzy nimi jest bardzo wielka."
   Kryszna dał każdemu wolność. Powiedział w Bhagavad-gicie (9.25):

yaant dewaa-wrataa dewaan, pitrin jaanti pitri-wrataa
bhuutaanii jaanti bhuutedżja, jaantii mad-jaadżiino'pi maam

"Jeśli chcesz pójść do nieba to możesz czcić dewa-wrataa,  półbogów. Jeśli chcesz pójść tam gdzie są twoi przodkowie, możesz czcić planetę, na  ktorą się udali, pitri-lokę." Ale, ostatecznie Kryszna daje radę: "Ci którzy czczą Mnie przyjdą do Mnie."

Kiedy przyłączyłem się do Śrila Guru Maharadża, to wpierw mieszkałem czasami  z Śrila A.C. Bhaktiwedantą Swamim Prabhuopadem z Kalkucie, jakoże kalkucka  gałęź Śri Czeitanja Saraswat Math była w jego domu. Każdego dnia wychodziłem na zbiórkę datków i nauczanie. Wiele osób pytało mnie dlaczego powinni czcić Krysznę zamiast Matkę Kali. Nie wiedziałem co im powiedzieć, więc zapytałem Prabhupaada. On powiedział: "Co zdobędziecie poprzez czcznie Matkę Kali? Jakie będzie wasze jedzenie i jakie będzie wasze towarzystwo? Potem radził aby powiedzieć im: "Matka Kali przebywa w krematoriach, gdzie jest wiele duchów i wiele niepotrzebnych rzeczy. Jej pożywieniem jest krew wlasnych synów, aasurów, po ich zabiciu, a jej girlanda zrobiona jest z ich czaaszek. Taki jest nastrój Matki Kali. NIe mamy nic przeciwko temu abyście byli w jej orszaku, ale nasz Kriyszna mieszka we Wrindaawan-dhaam, gdzie ma wiele przyjaciółek, dużo białego sera, mleka, sandeszu*, masła, owoców, słodyczy i wiele innych wspaniałości. Tam będziemy jeść i  się bawić z krowami i pastórzkami w przejrzystych wodach Jamuny. Będziemy się bawić w ładnych ogrodach i przepięknych lasach przytulonych w koło u stóp  wzgórza Gowardhan. Opisy Wrindawany mówią o wielu wspaniałościach, a my tam będziemy towarzyszami Kryszny. Chcemy takiego życia! A wy możecie zrobić to co chcecie." Śrila Prabhupada zawsze udzielał  mi dobrych rad i odżywiał mnie w ten sposób..     

Obietnica Pana

Pan objecuje w Bhagawad-gicie, że "Ktokolwiek czci Mnie przyjdzie do Mojej siedziby i nie wróci do tego świata." Czym jest ta siedziba?

na tad bhasajate surjo
na śaśaanko na paawakah
jad gatwaa na niwartante
tad dhaama paramam mama
            (Bhagawad-gita 15.6)

Ani księżyc ani słońce nie jest w stanie dostarczyć światła do Mojej siedziby - ma ona swoje światło. Wszystko jest tam nowe." Jeśłi udasz się do siedziby Kryszny to w twoim sercu pojawją się transcendentalne uczucia i realizacje. Nigdy nie wrócisz do tego śmiertelnego świata.

Ocknienie Indry

W świecie transcendentalnym nie ma nic niepotrzebnego ani niekompletnego. Święci i pisma święte pokazują nam drogę do świata duchowego, ale na nieszczęście my nie zawsze widzimy ją.
   Pewnego razu Indra, król niebios, został przeklęty przez risziego, aby zostać świnią. Kiedy przekleństwo się skończyło, wtedy Brahma, stwórca, przyszedł aby zabrać Indrę z jego świńskiego ciała.
   Brahma rzekł: "Czas twojej klątwy się wyczerpał. Chodź zająć się swoim królestwem. Jeżeli wskoczysz do jeziora to porzucisz cieło świńskie i dostaniesz ciało niebiańskie."  Indra indentyfikował się ze swoim ciałem świni. Myślał, że jego żona i dzieci należą do niego. Kiedy zobaczył Brahmę to pomyślał: "Kim jesteś? Masz cztery głowy i dlugą brodę. Dlaczego miałbym ciebie słuchać?"   
   Brahma wiedział, że Indra był niezmiernie uwikłany w sprawy rodzinne. a w szczególności ze swoimi dziećmi. Tak więc wziął całą czwórkę dzieci i wrzucił je do jeziora. Indra bardzo się rozzlościł. Kiedy wszystkie jego dzieci utopiły się to Indra próbował schwytać Brahmę i zabić go. Indrfa pomyślał sobie: "Ten cztero-głowy człowiek z długą brodą zabił moje dizeci a teraz chce zabić moją żonę!" Indra nie mógł schwycić Brahmy więc Brahma nagle złapał żónę Indry i wrzucił ją do joziora. Indra wpadł w lement bo stracił całą rodzinę.
   Ponownie Brahma rzekł: "Wskocz do jeziora a otrzymasz pięknę ciało niebiańskie. Twoje dzieci i żona już otrzymali ciała niebiańskie, chociaż nie możesz tego zobaczyć. Jeśli wskoczysz do jeziora to otrzymasz swoje,"
   Ostatecznie Indra pomyślał: "Jaki pożytek jest z tego świńskiego ciała? Jestem sam, nie mam nic." Wskoczył do jeziora i opuścił swoje ciało poczym ponownie otrzymał piękną figurę króla niebios.
   Wtedy Brahma wstał i rzekł: "Czy chcesz wrócić do tego ciała świni? Jeśli chcesz to ja mogę to załątwić. Walczyłeś ze mnią. Czy rozumiesz teraz jakie jest twoje ciało?" Indra zawstydził się i odparł: "Nie chcę więcej widzieć tego ciała."
   Nasza sytuacja jest podobna. Wydaje nam się, że jak porzucimy nasze ciało i rodzinę to nie będzie to dobre dla nas, ale nasze duchowe ciało -  swarup-siddhi -  jest bardzo piękne, i siedziba Pana jest też bardzo piękna. Mamy związek z Panem, Jego siedzibą, Jego różnościami - ten związek ciągle nas nęci.

Pięć rodzajów związków

W siedzibie Kryszny jego wielbiciele mają z nim pięć rodzjów związków: śanta, dasja, sakhja, vatsalja i madhura-rasa.
   Śanta-rasa oznacza spokuj. Jest ona pierwotnym zwiazkiem, a jej charakterem jest ugruntowanie i stałość w slużbie dla Kryszny. Dasja-rasa oznacza to, rozwiniemy nastruj slużenia wobec Kryszny i Jego wielbicieli, Zaczniemy pragnąć slużyć Krysznie. W dalszym postępie rozwiniemy przyjaźń z Kryszną, sakja, a potem zaawansujemy dalej, rozwijając intymność, i wtedy związek przerowdzi się w rodzicielski czyli watsalja-rasa.

Zakochanie się: najwyższy duchowy stan

Bycie kochankiem Kryszny nazywa się madhura-rasa, czy zakochaniem się. Jest ono szczytem doskonałości i ma to dwie strony: jedna odnosie się do małżeństwa a druga do zakochania się zdradliwego.
   Powszechnie uważa się to za coś bardzo złego. ale jak zrozumiemy dla kogo ta miłość zdradliwa jest przeznaczona, wtedy wszystkie złe uczucia odejdą. "Kto jest moim panem? Kto skradł moje serce? Kto jest wszystkim dla mnie i mojej duczy, i bez którego nie ma nic?" Jeśli będziemy znali odpowiedzi na te pytania to wszystkie złe uczucia oidejdą.
   Widzieliśmy jak miłość zdradliwa przejewja się w tym świecie, jednak powiniśmy zaobserwować jak ona się przejawja w różnych transcendentalnych transformacjach.  Istnieje wiele smaków czy rodzajów miłości zdradliwej, i każdy z nich przejawja coraz więcej uniesień duchowych.
   Podczas pierwszego spotkania pomiędzy Mahaprabhu z Rupą Goswamim i Sanataną Goswamim w Ramakeli, w drodze do Wrindawany,  spytał ich: "Skoro zajmujecie wusokie pozycje rządowe, jak zatem będziecie w w stanie kontynuować swoją służbę dla Kryszny? Jak będziecie kontynuować swój doczesny żywot? Jak połączycie je ze sobą?" Poczym polecił im:

para-wjaasaninii naarii wjagraapi griha-karmasu
tad ewaaswaadajati antar nawa-sanga-rasaajanam
            (Czeitanja Czaritamrita, Madhya 1.211)

"Kontynujcie swoje życie doczasne, ale trzymajcie swóje zakochanie w Krysznie wewnątrrz serc. To nie jest istotne czy inni będą ją widzieć czy nie. Trzymajcie ją w sercach, w ukryciu. Tak jak młoda mężatka myśłi o swoim kochanku podczas gdy zajmuje się spwarami domowymi, podobine i wa myślcie o Krysznie wykopnując swoje obowiązki."
   Ułożyliśmy wiele zasad i reguł aby żyć w tym świecie.POdzieliliśmy ziemję na cześć naszą i dla innych. UstaliliśĶy że: "Ten pokarm jest dla nas a tamten dla krów." Uczyniliśmy wiele dostosowań w tym świecie aby uniknąć złych reakcji społecznych. Kto kolwiek je złamie zostanie ukarany . 
   Ale kiedy nastruj miłości pozamałżeńskiej jest ściśle podążany w świecie duchowym wtedy nie ma w tym nic złego. W świecie duchowym nie ma nic złego. Wszystko jest tam dobre. Dlatego też jest powiedziane w pismach świętych: "Tu jest woda a tam jest nektar"  albo "Ta siedziba ma swoje światło i zawsze lśni." To jest najwyższa idealologja Mahaprabhu i jest to naszym celem życia:
aaradhjo bhagawaan bradżeśa tanaja tad chaama wrindawanam
ramyaa kaachid upasaanaa bradża-wadhuu-wargena jaa kalpitaa
śriimad-bhaagawatam pramaanam-amalam premaa pumartho mahaan
śrii czeitanja mahaaprabhur-matam-idam tatraadaro nah parah

"Kryszna jest Najwyższą Osobistością Boga. My mamy pięć szczególnych zwjązków z Nim. Najwyższym z nich jest związek Bradża-gopich, złożony ze zwjązku miłości małżeńskiej, która przejawja się na wysokościach jako miłość zdradliwa czy pozamałżeńska. 


NEXT PAGE>>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz