sobota, grudnia 4

Rozdział 2 - część 2

Wspaniali towarzysze Kryszny


atulja-madhura-prema-mandita-prija-mandala


"W Swoich czynnościach miłości małżeńskiej, jest On zawsze otoczony Swoimi drogimi wielbicielami, którzy posiadają nieporównalną miłość do Niego"


   Inną cechą, którą Śriila Ruupa Goswaamii wyjaśnił, a która wyłącznie należy do Kryszny a nie do innych pojawjeń Pana, jest to, że Kryszna ma wspaniałych towarzyszy, którzy zawsze służą Mu z miłością i czułością: atulja-madhura-prema-mandita-prija-mandalah. Wszyscy Wradża-waasiowie i towarzysze Kryszny we Wrindaawan-dhaam dostarczają przyjemności sercu Kryszny dwadzieścia cztery godziny na dobę swoją cudowną służbą, cudowną wiarą i cudowną miłością. Naaraajan i inne inkarnacje Pana nie mają takiej charakterystyki. Nie mają takiego wszech-atrakcyjnego charakteru, któryby przyciągał takie spontaniczne uczucie miłosnego oddania od swoich sług.


Pięć rodziajów związków

   We Wrindaawan-dhaam, Kryszna jest zawsze obsługiwany przez Swoich wielbicieli w pięciu boskich zwiazkach: śaanta-rasa, daasja-rasa, sakhja-rasa i madhura-rasa.
   W sakhja-rasa, przyjaciele Kryszny zawsze próbują sprawić przyjemność sercu Kryszny tak jakby byli Mu równi. Kiedy jedzą coś i to im smakuje, to nawet jeśli jesto nadgryziony kawałek to dają go Krysznie mówiąc: "Kryszna, to jabłko jest bardzo smaczne, spróbuj.Ten sandesz jest taki dobry, prosze spóbuj go. To mango jest wspaniałe, weź je!" Albo, "Ta zabawa jest bardzo fajna. Bawmy się." Oni bawią się z Kryszną i czują, że jest i oni są równi sobie, tylko że Kryszna jest troszkę leprzy.
   W Gowardhan-dharaa-liilaa, Kryszna podnósł wzgórze Gowardhan i trzymał je przez siedem dni. Wszyscy chałopcy pasterze, dorośli pasterze i nawet pasterzynki wzięli kijki i pomagali Mu. Myśleli tak: "Kryszna ujął całe wzgórze Gowardhan w swojej ręce. Bez wątpienia ma On specjalną moc ale powinniśmy Mu pomóc tak czy inaczej.

Służba rodzicielska: waatsalja-rasa


   Każdy słyszał jak bardzo ojciec i matka Kryszny, Nanda Maharadż i Jaśodaamajii i Rohinii, służyli Mu. Przykład tego intensywnego związku służby jest pokazany w śloce Śrii Daamodaraasztakam (2):


rudantam muhur netra-jugmam mridżantam
karaambhodża-jugmena saatanka-netra
muhuh śwaasa-kampaa-trirekhaanka-kantha-
stita-graiwam-daamodaram bhakti-baddham


   Opis w tej śloce jest bardzo piękny.  Matka Jaśodaa gniewa się. Karci Krysznę i chce Go schwycić i bić Go za to, że był psotliwy. Kryszna ucieka i spogląda przez ramię po czym nie może nic widzeć bo ma załzawione oczy. Obawia się bardzo,  rudantam muhur netra-yugmam mridżantam. Traci dech i jest bardzo zmęczony. Bardzo cierpi, muhuh-kampaa-trirekhaanka-kanth. 
   Tych zachowań nie ma w Rozrywkach Naaraajana, Osobistości Boga Najwyższego, co jest jasno wyjaśnione w pozostałych śłokach Śrii Damodaraasztakam. Szczególnie ostatni wers opisuje to to ładnie:


namas te 'stu daamne sphurad-diipti-dhaamne
twadiijordaraajatha wiśwasja dhaamne
nam raadhikaajai twadiija-prijaajai
namo 'nanta-liilaaja dewaaja tubjam


   Matka Jaśodaa chce związać Krysznę sznurem. Z tego sznura rozjaśniał blask po czym autor mówi: "Kłaniam się temu sznurowi," namas te 'stu daamne sphurad-diipti-dhaamne.  Kogo związała Matka Jaśodaa? Związała Stwórcę całego Stworzenia, sznurkiem. Matka Jaśodaa związała brzuszek Kryszny linią! Takimi są Rozrywki waatsalja-rasa, które miały miejsce we Wrindaawan-dhaam, pomiędzu Kryszną a Jego wielbicielami.

Madhura-rasa,  Rozrywki Śriimati Radhaarani


   W ostaniej śloce Daamodaraasztakam, autor wspomina o madhura-rassie, małżeńskich Rozrywkach Kryszny. Mówi on, namo raadhikaajai twadiija-prijaajai namo 'nanta-liilaaja dewaaja tubhjam - "Nie chcę mówić nic więcej; chcę tylko powiedzieć, że kłaniam się Raadhice i Najwyższemu Panu. Nie mogę powiedzieć nic na temat Twoich transcendentalnych Rozrywek, które przejawjają się w tym świecie materialnym razem z Twoimi boskimi asystentami. Twoje Rozrywki są nieskończone. Nie mają końca ani początku."
   Tutaj autor także wskazuje na chwały Śriimatii Raadhaaraanii: "Nie chcę mówić nic więcej za wyjątkiem Rozrywek Raadhaaraanii. Nie mają one granic i odbywają się dwadzieścia cztery godziny na dobę w towarzystwie Jej Pana, Kryszny, Jej praany-wallabha, Jej wszystkiego. Jest Ona najdroższa z Najdroższych, i najbliższa z Najbliższych."

Więcej przykładów madhura-rasa


   Służba Raadhaaraani jest opisana w skrócie w powyżsszej śloce. Śriila Baladew Widjaabhuuszan dał inną bardzo piękną ślokę:


govindaabhidha mandiraaśriita, padam hastastha ratnadiwat
tattwam tattwa widhutama, kszititale jo darśajan czaktratuh


   Mówi on tak: "Jeśli trzyma się klejnot w ręce, wtedy można pokazać go w różny sposób trzymając go odpowiednio. Ruupa i Sanaatan Goswaamii oboje w różny sposób obchodzili się z klejnotem zwanym Gowina, któremu ciągle służy Najwyższa Bogini Bogastwa. Oboje oni pokazali światu tą najwyższą istotę rzeczy, Gowindę, jako poprostu klejnot w dłoniach." (Śri Guru i Jego Łaska, strona 117).
   Tylko Raadhaaraani jest w stanie wykonywać ten rodzaj służby. Ruupa i Sanaatan Goswaamii też mogą ale bez łaski Raadhaaraani nikt nie jest w satanie. Nikt nie może dać przykładu tak wyłącznej służby. Ona sama jest przykładem.
   Malutki lśniący promyk klejnotowych Rozrywek Raadhaa i Kryszny wchodzi to naszego świata poprzez Dżajadewę Goswamiego, Czandiidaasa, Rupę Goswaamiego, Raamaananda Raję czy różnych Goswamich (w pełni zadedykowanych wielbicieli - tł). Niewielkia ilość migoczącego światła wpada w ten nasz świat i poprzez nie możemy pojąć niewiele.
   Nie możemy wyobrazić sobie Rozrywek Kryszny i związków Kryszny ze Swoimi wielbicielami, które mają miejsce w madhura-rasiewe Wrindaawan-dhaam. Są trzy grupy Wradża-gopich. Jedna jest grupą młodocianych, inna to dorosłe mężatki, a trzecia grupa to kochanki. Zrozumienie ich z naszej obecnej pozycji nie jest możliwe. Wiele ślok  zostało napisanych przez Dżajadewę Goswaamiego na tamat Rozrywek Raadhaaraani. Dotyczną one pierwszej grupy, dorosłtch mężatek, i jest lepjej aby próbować ich omawiac i wyjaśniać.

Lubująca czułość: prawa wrindawańskie


Innym przykładem madhura-rasy z Wradża-gopimi jest pokazany w wersecie skomponowanym przez Prabodhaanandę Saraswatiego. W tym wersecie Kryszna mówi: "Kiedy raadhaaraanii idzie przede Mną 
i kiedy czuję powiew z Jej szat, wtedy Myślę, 'Mam wielkie szczęście'."

jasjaah kadaapi wasanaanczala-khelanottha-dhankaatidhanja-pavanena kritaarthamaanii
jogindra-durgama-atir madhusuudano'pi tasjaah namo 'stu wriszabhaanubhuwodiśa'pi


Prabodhaananda Saraswatii skomponował tą cudowną ślokę. Znaczenie jej jest takie: "Kłaniam się w stronę gdzie mieszka Raadhaaraanii - bez względu na to czy jest to wschód czy zachód - kłaniam się w tym kierunku. Nie kłaniam się u Jej lotosowych stóp, czy Jej domu, ale tylko kierunkowi strony gdzie jest dom Jej ojca." Kryszna tak właśnie odczuwa kiedy czuje niewielki powiew od szat Raadhaaraanii.
   Codziennie we Wrindaawan, na polecenie Matki Jaśody, Raadhaaraanii rozdaje jedzenie Wradża-balakom. Krysznie gotuje jedną potrawę jakoże Durwaasaa Muni łaskawie obdażył ją zakląciem, że komu kolwiek ugotuje ta osoba będzie żyła długo:

durwaasaara thaani tenho paańaaczena wara
amrita ha-ite paaka taanra adhika madhura
                    (Śrii Czeitanja-czaritamrita, antya 6.116)

   Matka Jaśoda wiedziała o tym i dlatego każdego dnia prosiła Dżatilę i Kutilę aby wysyłały ich śiostrzenicę do kuchni by ugotowała sabdżi (potrawa z jarzyn) dal Kryszny. Kiedy Raadhaadaani zwykła  rozdzielać je, wtedy powiew z jej szat uderzał nozdrza Kryszny, który odczówał to tak: "O, jestem takim szczęściażem, jestem tak szczęśliwy." Kryszna czóje, że Jego życie jest pobłogosławione i spełnione poprzez namiastkę podmuchu od szat Raadhaaraanii. On myśli, że ten powiew inspiruje Go do tego stopnia, że chce go poczuć ponownie. Jest w pełni usatysfakcjonowany powiewem od szat Raadhaaraanii. Kryszna podsyca tak swe uczucia jedynie z wietrzyku od strony szat Raadhaarani tak więc możecie sobie wyobrazić Jego zadowolenie kiedy obcuje z Nią intymnie. To jest madhura-rasa.
   Takie są rodzaje Rozrywek, które mają miejsce we Wrindawan-dhaam pomiędzy Kryszną i Raadhaaraanii oraz Jej towarzyszkami. Odbywają się one w madhura-rasie dadzieścia cztery godziny na dobę w Gowardhan, Raadhaa-kunda, Śjaama-kunda, Maanasa-gangaa, nad Jamunaą i w Jej domu. Odbywają się one wszędzie we Wrindaawan-dhaam. Naaraajan nie mógłby  rozkoszować się tymi Rozrywkami. One nie będą Mu "smakować". Jeśli ich spróbuje to będą Mu się wydawać gorzkie. Naaraajan istnieje na zasadach i regułach. Jest On osobistością uregulowaną prawami. We Wrindaawan-dhaam jedynym prawem jest miłość i uczucie, czy Kryszna prema.   


NEXT PAGE >>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz