sobota, listopada 13

Rozdział 4

Przygotowując się do zrozumienia transcendentalnych igraszek Kryszny

tawa wikriiditam kriszna, nrinaam parama-mangalam
karna-piijuszam aasaadja, tjadżanti anja-sprihaam dżanaah
(Śriimad-Bhaagawatam, 11.6.44)
Igraszki Kryszny są niezliczone i nie zgłębione. Są one całkowicie ponad naszą materialnymi i ograniczonymi zdolnościami pojmowania. Mimo tego, że z naszej platformy nie jesteśmy w stanie niczego zrozumieć jeżeli chodzi o Igraszki Kryszny, to są one za to wysoce pomyślne dla każdego. Są one też naszym celem życia.
Wielbiciel: Śriila A.C. Bhaktiwedanta Swaamii Prabhupaada opublikował Dziesiąte Kanto Śriimad-Bhaagawatam w skrócie jako książkę zatytułowaną "Kryszna". Opisał w niej Igraszki Kryszny z Gopii. Pisze w niej, że ten kto będzie czytał opisy tych Igraszek albo będzie słuchać ich od autentycznego autorytetu w świadomości Kryszny, wtedy wszystkie pożądania w jego sercu znikną. Czy mógłbyś łaskawie wyjaśnić jak to jest możliwe?
Śriila Gowinad Maharadż: Tak. Śloka do której się odnosisz brzmi tak:

wikriiditam wradza-wadhuubhir idam cza wisznoh
śraddhaanwito 'nuśrinujaad atha warnajed jad
bhaktim paraam bhagawati pratilabhja kaamam
hrid-rogam aaśw aoahinoti arczirena dhiirah
(Śriimad-Bhaagawatam, 10.33.39)

"Każdy kto z wiarą słucha czy opisuje figlarne sprawy Pana z młodymi Gopi we Wrindawanie, osiągnie czystą służbę oddania dla Niego. W ten sposób szybko zpoważnieje i pokona pożądanie, chorobę serca."
Ale w tej śloce postawiony jest poważny warunek. Śriila Prabhupada wyjaśnił czym on jest: jest istotne aby słuchać o świadomości Kryszny od prawdziwego autorytetu świadomego Kryszny. I kiedy słucha się od prawdziwego autorytetu, to on na początku nie wyjaśni Kryszna-liilaa (w detalach - tł.), ale zacznie od prób nawrócenia słuchacza na dobrego "odbiornika" tych Igraszek. Kiedy stanie się dobrym odbiornikiem, czy kiedy zdobędzie kwalifikacje aby Je słuchać, wtedy autorytet taki wyjaśni Igraszki Pana z Gopii. W przeciwnym wypadku nie będziemy w stanie zrozumieć tej zaawansowanej teorii. Nie przywędruje ona do nas we właściwy sposób.


Wiara: podstawa wszelkich religii

Kiedy otrzymuje się wiedzę transcendentalną od Guru, i ma się solidną wiarę w swojego Guru, wtedy zaczyna się praktykować świadomość Kryszny. Bez solidnej wiary nie możemy zrobić nic. Wiara jest podstawą wszystkich religii, nie tylko Waisznawizmu. W Chsześcijaństwie, Islamie i w Buddyzmie, wiara jest podstawą. Jest ważne aby mieć wiarę w takie osobistości jak Śriila B.R. Śriidhar Dew-Goswaamii Mahaaraadż, Śrilla A.C. Bhaktiwedanta Swaamii Prabhupaada i Śriila Bhakti Siddhaanta Saraswatii Thaakur, jak również całą naszą Guru-parampara (sukcesja mistrzów duchowych). Jest istotne aby mieć wiarę w słowa Pana Kryszny wyrażone w Śriimad Bhaagawad-giicie. Pan Kryszna osobiście powiedział do Uddhawy na łamach stron Śriimad-Bhaagawatam (11.12.14-15)

tasmaat twam uddhawotsridżja, czodanaam praticzodanaam
orawrittim cza niwrittim cza, śrotawjam śrutam ewa cza

maam ekam ewa śaranam, aatmaanam sarwa-dehinaam
jaahi sarwaatma-bhaawena, majaa sjaa hi akuto=bhajah

"Przyjmij we Mnie schronienie a dostaniesz miłość, piękno, oszołomienie i ekstazę, której szukasz. Ale musisz wierzyć w Moje słowa bo nie dostaniesz tego czego pragniesz."
Jest inny ważny werset:

tasmaad gurum prapadjeta
dżigjasuh śreja uttamam
śabde pare cza nisznaatam
brahmanj upaśamaaśrajam
(Śriimad-Bhaagawatam, 11.3.21)


"Guru musi mieć kwalifikacje a uczeń musi posiadać wiarę. Wtedy Guru poda rękę a my bedziemy w stanie zbliżyć się do niego z pokorą, szacunkiem i wiarą." Wiara jest potrzebna, w przeciwnym wypadku nie jest to możliwe. Kiedy rozwinie się wiarę wtedy nasionko bhakti-lata może być zasiane ręką saadhu, a grunt w wiernym sercu ma być żyzny. Nasionko będzie rosło jeśli jest dobrze odżywione.

Nie ma miejsca na imitację

Kiedy zaczyna sie praktykę świadomości Kryszny, wtedy wszystkie nasze anaartha, czy nieczystości, odejdą. Wtedy bedzie możliwe zrozumienie rozrywek Pana Kryszny. Lecz wpierw nasz Guru musi uważać nas za kwalifikowanych kandydatów. Wtedy to ten duchowy autorytet opisze nam zabawy Radhy i Kryszny - nie wcześniej. Jeśli będziemy ich słuchać bez posiadania kwalifikacji, to one powodują zniszczenie naszej duchowej bhakti-lataa-bhiidza, nasionka pnącza oddania. One zniszczą nas - to znaczy, zniszczą nasze duchowe życie w oddaniu a my spadniemy do piekielnego śmietnika sahadzijanizmu, imitacji.
W Śriimad-Bhaagawatam jest inna śloka (10.33.30) opisująca jak Pan Sziwa może strawić ocean trucizny:

naitai samaaharadz jaatu
manasaapi hy aniiiswarah
wisanty aacharan maudhjaad
yathaarudro 'bdhi-jam wiszam

Jeśli nie posiada się tak potężnej pozycji jak Pan Sziwa i wypije się ocean trucizny, wtedy się ginie. Zabawa Przemiłego Absolutu na tym polega: jest ona ponad pożądliwym zakresem tego świata. Ponieważ żyjemy w tym pożądliwym rejonie, to jest konieczne aby przekroczyć ten rejon za pomocą naszych praktyk. Wtedy będziemy w stanie zrozumieć Zabawy Radhy i Kryszny po czym transcendentalna świadomość pojawi się w nas.
Ponieważ są to tematy wyższego rzędu, to jest konieczne aby zmienić naszą świadomość z materialnej na duchową zanim będziemy w stanie do nich podejść. Jest konieczne przejście poprzez wszelkie poziomy i różnorodne świadomości materialne i wejście na poziom brahma-bhuta. A to jest możliwe poprzez oddanie. Wtedy osiągniemy kwalifikacje do słuchania Rozrywek Radhy i Kryszny i transcendentalna świadomość pojawi się w nas.
Wielbiciel: Jak można znaleźć kwalifikowanego mistrza duchowego?
Śrila Gowinda Mahaaradż: To zależy od osobistego przypadku i szczęścia dżiwy (duszy), albo jego sukriti (pobożności). Nie każdy jest w stanie dostać kwalifikowanego mistrza duchowego, ale w wieku Kalii istnieje szczególna pomoc dla uwarunkowanych dusz, jak wielorakie instrukcje Pana Kryszny w Bhagawad-gicie. Jest też wiele inkarnacji i towarzyszy Pana którzy pojawili się w tym świecie. Jeśli będziemy w stanie wziąć przynajmniej troszkę światła od nich, będziemy starać się znaleźć tą wielką osobistość, od której otrzymamy dobytek świadomości Kryszny. A ten nastrój duchowego poszukiwania przyjdzie poprzez czytanie literatury boskich wielbicieli Pana.

Właściwe źródło


Jest istotnym aby odkryć gdzie ukrywa się źródło naszych niedociągnięć czy choroby. Zwiększona tęsknota do świadomości Kryszny powinna się rozwinąć w nas po słuchaniu na tamat świadomości Kryszny. Ta tęsknota jest dobrym znakiem ale aby posiąść takie pragnienie trzeba pójść do właściwego źródła albo do właściwego "uniwersytetu". Nie wszystkie uniwersytety są sobie równe. Jeśli chcesz studiować fizykę, matematykę czy chemię to trzeba udać się do nauczyciela, który może nas uczyć tych przedmiotów. Trzeba przejść przez trening pod jego okiem. Jeśli chcesz wszystkiego tanio to nie dostaniesz niczego za wyjątkiem wiedzy imitacyjnej. Otrzymasz sztuczny kamień, a nie prawdziwy diament.
Jeśli czuję potrzebę wzniesienia się z mojej obecnej pozycji na wyższą platformę, to muszę iść do takiego kompletnego źródła, które wzniesie mnie z tego świata. Pod jego przewodnictwem muszę praktykować. Kiedy przyjdzie czas na studia wyższe, wtedy będziemy musieli pójść do właściwego rodzaju eksperta, który da nam wyższą wiedzę.
Wielbiciel: Z mojego doświadczenia wynika, że pożądanie we mnie nie zanika. Czasem jest przytłumione, ale innym razem pojawia się ponownie. Myślę, że tak naprawdę to nie zniknęło. Czy mam rację?
Śriila Gowinda Mahaaradż: Tak. Odejdzie zupełnie jeśli będziemy trwali na platformie służby. Opisane to jest w Bhakti rasaamrita Sindhu (1.4.15-16) punkt po punkcie:

aadhau śraddhaa tatah saadhu-sango 'tha bhadżana-krijaa
tato 'nartha-niwrittih syaattato niszthaa ruczis tata

Pożądanie pozostanie w nas aż do platformy ruczi Ruczi znaczy "smak". Pożądanie zupełnie odejdzie z naszego serca kiedy będziemy silnie usytuowani na platformie ruczi. Kiedy szczególny rodzaj atrakcji czy smaku do służby dla Pana pojawi się, to zostanę promowany na platformę służby. Wtedy pożądanie odejdzie a ruczi rezwinie się. Pożądanie będzie istniało poniżej normą ruczi. Czasami pojawi się a czasem odejdzie, a czasem będzie stłumione.

Warunki do rozwoju

Pożądanie ma bardzo przyjemną nazwę. Jest zwane mano-bhaawa. Mano-bhaawa oznacza to, że rodzi się ono w umyśle, czy pojawja się w umyśle. Jeśli umysł jest klarowny, to automatycznie powędruje on do Kryszny - pożądanie tam nie pojawi się. Możemy zrozumieć, że pożądanie rośnie w umyśle ponieważ jeśli umysł jest nieuważny albo kiedy jest on zaniepokojony, to pożądanie nie przywędruje do ciebie. To jest dowód na to, że pożądanie rośnie w umyśle. Kiedy umysł jest nieobecny to pożądania nie ma. Urośnie ono w naszym umyśle w określonych okolicznościach.
Kiedyś półbogowie i asury ubijali ocean nektaru. Kiedy skończyli, Pan Kryszna pojawił się w postaci Mohini Murti aby odwrócić uwagę asrurów. Kiedy Pan Śiwa ujrzał ją to zaczął za nią gonić. W normalnych warunkach Pan Śiwa nie jest taki ale w określonej sytuacji jak ta, pobiegł za Mohini Murti.
To jest dowodem na to, że pożądanie rośnie w umyśle. Każdy jest w stanie to zrozumieć jeśli spróbuje. Na podstawowych szczeblach jest konieczne aby kontrolować pożądanie, a na ostatecznym poziomie ono się nie pojawi bo Kryszna jest Rzeczywistą Pięknością. Wszystkie przywiązania, wdzięki i wszystko inne automatycznie przylgnie do Kryszny, a pożądanie zaniknie. Miłość, czułość i wszystko inne przyjdzie do Kryszny a pożądanie zniknie. Nie pojawi się ono ponownie. Przed tym etapem przyjdzie i odejdzie ale nie obawiajcie się - będzie odsunięte - będzie odsunięte od przez dharma-buddhi. Tak, pożądanie będzie usunięte przez dharma-buddhi co znaczy religijną inteligancję.
Pewnego razu Kryszna zapytał Maharadża Judhiszthira o to. Kryszna jest bardzo niegrzeczny i zadał Mahradżowi Judhiszthirze takie pytanie, bo Maharadż Judhiszthir nigdy nie skłamał. To pytanie było sformułowane groźnie. "Twoja matka wygląda jak osiemnastolatka czy może dwudziestolatka. Jest ona bardzo piękna, Czy kiedykolwiek byłeś skażony myśląc on niej widząc jej piękno?"
Judhiszthira powiedział: "Tak. Czasami szokuje mnie jak na nią patrzę ale kontroluję wszystko we mnie poprzez moją inteligencję religijną." Tą odpowiedź można znaleźć w Mahaabharacie.

Hare Kryszna: całość w całości

Wielbiciel: Czy mógłbyś powiedzieć coś na temat diikszaa, drugiej inicjacji?
Śrila Gowinda Majaradż: Inicjacja znaczy diikszaa. Diksza jest główną inicjacją w naszej religii Waisznawa. W wieku Kali-juga, jeśli nie przyjmiesz drugiej inicjacji - zwanej diikszaa w naszej społeczności - to nic się nie stanie jeśli przyjmiesz harinaam Mahaa-mantra od autentycznego guru.
Zwykle ludzie przyjmują diikszaa, od rzetelnego guru w celu uchronienia siebie od materialnego otoczenia. Diikszaa mantraa jest przeznaczona dla drugiej inicjacji, ale Pan osobiście dał szczególną receptę dla wieku Kali.
Pan ujawnił się poprzez Guru-paramparaa w formie Harinaam Mahaa-mantry. Jest to opisane w pismach, ale jeśli to powiem, wtedy stanę się złoczyńcą przeciwko Śriila Bhaktiwedanta Swamiego Prabhupada. Lecz śloka jest taka:


aakrishth krita-czetasaam sumanasaam uczczaatanam czaamahasaam
aaczandalam amuuka-loka-sulabho waśjaś czaa mukti-śrijah
no diikszaam na cza sat-krijaaam na cza puraśczarjaam manaag iikszate
mantro 'jam rasanaa-sprig ewa phalati śrii-kriszna-naamaatmakah
(Czeitanja-czaritamrita, Madhja 15.110)


Sens tego jest taki: "intonuj mantrę Hare Kryszna i raduj się." Ta śloka jest bardzo mocna. Śriila Prabhupaada dał cztery reguły ale co się stanie kiedy ktoś nie może ich przestrzegać?

Lekarstwo i dieta

Instrukcjami Prabhupaada były: "Jeśli chcesz właściwego rezultatu intonowania mantry Hare Kryszna to musisz przestrzegać czterech zasad." Jeśli chcesz osiągnąć rezultat w leczeniu choroby to musisz zażyć lekarstwo. Także musisz przestrzegać właściwej diety. Wtedy chroba odejdzie szybko. Taka jest harmonizacja tego co powiedział Prabhupaada z tego co ta śloka mówi.
Prabhupaada powiedział, że jeśli zaangażujesz się w nonsensowne czynności i podejmiesz Harinaam Mahaa-mantrę, to zamje to więcej czasu zanim odbierzesz rezultat intonowania. Chory musi przestrzegać odpowiedniej diety. Czasami jem tylko mleko i sago (tapiokę) bo moje zdrowie nie jest najlepsze. Jeśli zjem zbyt dużo smażonego to pozimo cukru w organiźmie się podniesie. Tak więc dieta musi być odpowiednia.
Prabhupaada wiedział, że zachodnie społeczeństwo nie ma żadnych zasad czy reguł życiowych. Że dumni są z posiadania licencji na uciechy, i że nazwą tej licencji jest "nastolatek". Społeczeństwo dało młodzieży licencję na zadowalanie zmysłowe i to jest "O, to młodzież." To zanczy - młodzieniec ma prawo na wszystko. Rodzice i społeczeństwo dodają temu entuzjazmu.
Ale Prabhupaada chciał tym zawładnąć. Przynajmniej pomyślał, że było potrzebne aby dać im wiedzę, żeby siebie nie zgładzili. Jeśli ojciec jest bogaty i bierze dorastającego syna by uprawiać hazard i traci pieniądze, to nie jest to dobre. Prabhupaada powiedział: "Nie niszcz innych, nie spekuluj, i nie zażywaj narkotyków", ponieważ złe nawyki i broń łączą się z używaniem narkotyków. Także powiedział, nie bierz narkotyków i nie oddawaj się zakazanemu seksowi.
Życie tego świata oparte jest na seksie. Poprzez seks następują narodziny i śmierć, a także szczęście i smutek. Wszystko to nas spotyka. Ale trzeba użyć ten proces we własnej praktyce życiowej. Życie seksualne może dać nam też najwyższą korzyść. Jedynie trzeba być wielbicielem i służyć Krysznie razem z żoną i dziećmi. To jest legalne i w ten sposób możesz postępować na przód w swojej podróży praktyki życiowej a w ten sposób trudności nie będą nas niepokoić.
Jest istotne aby rozumieć wszystko, a do tego potrzebny jest Guru. Guru powie co jest dobre a co jest złe. To samo powiedział Prabhupaada. Miał on doświadczenie z zachodem ale nie pełne.
Na początku Prabhupaada chciał utworzyć "Model rodziny pod okiem opiekuna" w którym każdy w rodzinie w zadowoleniu czciłby Pana Krysznę, ale widział (??) że to nie było możliwe.


Wszystko jest w nas

Wiele różnych rodzajów zachowań istnieje w Świecie zachodnim, a ich wpływ zalewa kulturę Indii i niszczy ją. Niszczy to kulturę wedyjską, ale cóż można zrobić? Kali jest panem tego wieku. Teraz on jest piastunem. Aby unikać wpływu Kali każdy kto jest świadomy Kryszny powinien próbować maszerować pod schronieniem świadomoci Kryszny. Wtedy inne wpływy nie dokuczą.
Można tu podać przykład: każdy je ale ten kto jest świadomy Kryszny nie je. Co myślicie? Czy pości? Nie. On je mahaa-prasaadam. Wpierw ofiarowuje pokarm Panu Krysznie a potem je resztki tego prasaaram. Wtedy rekcja nie przyjdzie do niego. Kryszna mówi w Bhagawad-giicie (3.13):

jagja-śisztaśinah santo
muczjante sarwa-kilbiszaih
bhuńdżate te tw agham paapaa
je paczantj aatma-kaaranaat

"ktokolwiek gotuje dla siebie je grzech, ale kiedy przygotowuje się pożywienie dla Pana i ofjarowuje się je Jemu, wtedy te preparacje stają się transcendentalne ponieważ Pan Sam jest transcendentalny."
Resztki prasaadam dają nam siłę duchową i życiową. Takie jest życie osoby świadomej Kryszny. Wszystko jest w nas ale musimy być świadomi Kryszny.

Drogocenna posiadłość

Kiedy posiadamy ciało fizyczne wtedy będą fizyczne problemy. Ale wszystko ma wartość kiedy można to właściwie użyć. Narottam daas Thaakur powiedział: karmarpane krodhaa bhaktidweśi dżane, lobha-saadhu hari-kathaa (Śrii Prema-bhakti-czandriika). Możemy użyć wszystko w kontekście świadomości Kryszny ale musimy użyć bardzo mądrze to co jest w nas. Takie jest znaczenie czterech zasad regulujących danych przez Śriila Prabhupaada. Lecz ta wspomniana śloka - aakriszti krita-czetasaam sumanasaam uczczaatanam czaamhasaam - nie powinna dać nam entuzjazmu do łamania zasad albo robienia czegokolwiek zależnie od naszego samopoczucia.
Otrzymujemy świadomość Kryszny w sposób najtańszy. Jest tak dlatego, że nie wiemy w tym świecie co jest naszym zyskiem z co stratą. Jeśli zapłacimy tysiąc dolarów za dzień to będzie nam się wydawać, że jest to drogocenne ale jeśli zdobywamy coś za darmo to jaka jest szansa że to docenimy? Ofiarowujemy kwiat Krysznie i Guru a potem go wyrzucamy. To może być w miejscu zakazanym, ale wyrzucamy to niezależnie od tego.
Wszystko jest w stanie wyprodukować duchową własność - śabda, sparśa, ruupa, rasa, gandha: doświadczenie poprzez dźwięk, dotyk, wzrok, smak, i zapach - wszystko to może nam dać rezultat jeśli dostosujemy to we właściwy sposób mając na myśli nasze duchowe dobro.



NEXT PAGE >>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz